«У цьому
будинку жив видатний театральний митець та педагог - народний артист України,
професор – Євген
Лисенко».
Лысенко Евгению Васильевичу
мемориальная доска [Электронный ресурс] // Міста.Ua.
Памятные знаки. Харьков. – Текст. и граф. дан. – Режим
доступа: http://su0.ru/FSK3, свободный (дата обращения 06.07.2016).
Про відкриття меморіальної дошки на будівлі, де мешкав Є. В. Лисенко.
З історії театрального життя Харкова: Є. В. Лисенко
Выходит на сцену актер
Без радостной шапки волос.
И вовсе не пламенный взор,
И вовсе не греческий нос.
Яростно любящий жизнь,
Породою – из забияк!
На сцене красивый мужик,
Тридцатых годов Геракл!
Р. Катаева
Лисенко Євген Васильович (1.09.1933,
Харків – 16.05.2002, Харків). Актор,
педагог, народний артист УРСР (1961). Лауреат муніципальної премії ім. І.
Мар’яненко. У 1955 році закінчив школу-студію МХАТ. В 1959–2002 – актор
Харківського російського драматичного театру ім. О. С. Пушкіна. З 1970 року викладав
у Харківському інституті мистецтв. Професор, завідувач кафедри майстерності
актора. Автор методичних праць та програм з дисципліни «майстерність актора» [4, с. 28].
***
«У 1975 році Євген Лисенко ще не був відзначений
регаліями: ані народного артиста, ані заслуженого, а до звання професора
залишалося майже двадцять років самовідданої праці. Названа вистава [″Темп–1929″ за мотивами творів М. Погодіна] збудила тоді театральне життя Харкова своєю відкритою,
насиченою енергетикою; актори-пушкінці грали емоційно, завзято, з оголеними
нервами, на грані найвищої напруги. І тон такій поведінці акторів на сцені
задавав виконавець головної ролі Гая – Є. Лисенко.
<…> Є актори, приречені виконувати головні ролі, Лисенко – з таких. Він був
природженим творчим лідером в усьому. І хоча в анкетах писав: "не був",
"не маю", "не притягався", але в житті йому до всього було
діло, він перебував завжди і скрізь, щоденно і повсякчас!» [3, с. 2].
***
«Авілов ["Відкриття" Ю. Щербака] і Гай ["Темп–1929"] – образи, які ми
називаємо – хоч іноді й заперечуємо проти цього визначення через його
приблизність і однозначність – позитивними. Але момент істини для Євгена
Лисенка не залежить від того, з яким знаком – плюс чи мінус постає перед
глядачем герой. Головний принцип творчості реалістичного актора (знайти, де і в
чому зла людина – добра) Є. Лисенко застосовує у своїй психологічній надзадачі.
В "Останніх днях" М. Булгакова він грає Биткова
– платного агента Дубельта, дрібного філера, послугами якого шеф гидує, але
змушений до них вдаватися. Битков стежить за Пушкіним, за кожним кроком
геніального поета. В цьому образі – двоєдиність реального і символічного, така
характерна для Булгакова. Битков, ніби зловісний і нікчемний дух вічного
переслідування, який тяжів усе життя над Пушкіним. Бажаючи догодити начальству,
Битков вивчає напам’ять вірші поета, щоб у будь-яку хвилину підтвердити
вірність своїх убогих припущень і спостережень.
І сталося чудо. Поезія пробуджує тьмяну, глуху, заплетену
павутинням душу цього дрібного іуди.
На постоялому дворі, де гріються жандарми, які
супроводжують в останню путь тіло поета, Битков усвідомлює, що сталося
непоправне. У сум’ятті безладних слів каяття він повторює пушкінські рядки.
Знову й знову повертається до них, і незбагненність дива охоплює, підносить
його. І з кожним словом зростає жах перед сподіяним, але крізь нього проступає
нове – світле, нечуване. І Битков уже не відступиться від того, що пробудила в
ньому поезія.
У кращих ролях Є. Лисенка завжди є оцей діалектичний,
якісний стрибок – на вищий виток спіралі пізнання. Стрибок мистецьки
підготовлений, виправданий дійово й психологічно» [1, с. 23].
***
«Началась
его актерская биография с ввода на эпизодическую роль Охотника в спектакле "Деревья умирают стоя", в процессе работы над
которой режиссер Варпаховский сказал: "Вы
так стараетесь сразу предъявить всё, чему вас научили в школе МХАТ, что
фантастически переигрываете. А ведь у вас действительно хорошая школа. Будьте
проще, что при вашей школе совсем несложно".
Об
этом мы услышали от самого Евгения Васильевича с экрана, где на протяжении
вечера демонстрировались фрагменты его интервью одному из харьковских
телеканалов. Евгений Лысенко вспоминал свои любимые роли, а собравшиеся в зале
вспоминали любимые ими. Те, в которых замечательный актер наиболее запомнился.
Из сыгранных в 90-е,
назовем купца Прибыткова в пьесе А. Н. Островского "Последняя жертва", так похожего на
современных бизнесменов, выбившихся из грязи в князи; Фому Фомича Опискина из
пьесы по повести Ф. М. Достоевского "Село
Степанчиково и его обитатели"
— самодура, способного заморочить голову даже умным, интеллигентным людям; а
особенно — Тевье Тевеля, еврейского мудреца, стоически переносящего все удары,
предназначенные судьбой, из "Поминальной молитвы" по Шолом-Алейхему. Эти
три роли можно считать достойным финалом сценической биографии Е. В. Лысенко,
хотя, конечно, безумно жаль, что она оборвалась на взлете. Вряд ли кто в
зрительном зале догадывался (об этом рассказали коллеги), что, играя Тевье,
практически три часа не покидая сцену, актер в те редкие минуты, когда выходил
за кулисы, глотал нитроглицерин» [5].
Джерела
1. Веселка, С. Моменти істини Євгена Лисенка // Український театр. –
1976. – № 6. – С. 22–23.
2. Лобанов, А. Євген Лисенко. Актор і педагог / А. Лобанов, Ю. Величко // Слобідський
край. – 2003. – 2 верес.
3. Лобанов, А. Євген Лисенко. Він був ровесником свого театру… // Харків’яни.
– 2003. – 28 серп.-3 верес. – С. 2
4. Миславский, В. Лысенко
Евгений Васильевич / В. Миславский // Педагоги и выпускники Харьковского
государственного университета искусств имени И. П. Котляревского в
кинематографе : биогр. справ. – Харьков, 2010. – С. 28.
5. Хомайко,
Ю. Из школы МХАТа [Электронный ресурс] // Харьковский
Академический русский драматический театр имени А. С. Пушкина. – Текст. и граф. дан. – Режим
доступа: http://www.rusdrama.kh.ua/articles/2-publics/33-2010-07-03-17-02-22,
свободный (дата обращения:
06.07.2016).
Комментариев нет:
Отправить комментарий