Дошку
на честь О. П. Довженка
відкрито за адресою вулиця Григорія Сковороди, 62 на фасаді Будинку народної творчості (нині обласний
центр культури і мистецтва).
«В цьому будинку жив (1923 – 1926) Олександр Петрович
Довженко, видатний український радянський кінорежисер і письменник».
1. Мозалевский, В.
Сохранить благодарную память // Красное знамя. – 1969. – 16 нояб.
Харківський
міськвиконком ухвалив постанову про встановлення меморіальних дощок видатним
діячам культури та мистецтва, в т. ч. О. П. Довженку.
2. Дмитренко, Н. Вінок любові й пам'яті // Вечірній
Харків. – 1984. – 20 верес.
До
90-річчя з дня народження О. Довженка покладені квіти до меморіальної
дошки на будинку, де він жив.
З історії
літературно-мистецького життя Харкова
О. П. Довженко
Довженко Олександр Петрович (29.08(10.09).1894 –
25.11.1956) – кінорежисер, сценарист, письменник, художник. Народився у с. Сосниця
(нині смт Чернігівської області). Закінчив Глухівський учительський інститут
(1914). У 1923–1926 рр. жив у Харкові, працював художником-ілюстратором і
карикатуристом у газеті «Вісті ВУЦВК», ілюстрував книги, журнали. Брав участь у
літературному житті Харкова, був членом спілки пролетарських письменників
«Гарт». Співпрацював із Всеукраїнським фотокіноуправлінням (малював
кіноплакати). У 1926 – 1928 рр. працював на Одеській кінофабриці, у 1929 –
1941 рр. – на Київській кіностудії, з 1946 р. – на кіностудії
«Мосфільм». Як військовий кореспондент брав участь у визволенні Харківщини. Знімав
художні та документальні фільми. Автор повістей, п’єс, кіносценаріїв. Викладав
у Всесоюзному інституті кінематографії (з 1949), професор (з 1955). Заслужений
діяч мистецтв УРСР (з 1939), народний артист РРФСР (з 1950). Лауреат Державної
премії СРСР (1941, 1949), Ленінської премії (1959, посмертно). Помер у Москві,
похований на Новодівочому цвинтарі [1, 2].
***
«Журнал “Всесвіт” почав виходити з січня 1925 року. У
його виданні активну участь брав О. Довженко. Правда, він тоді ще не був
ані великим режисером, ані славетним письменником, а працював як скромний
художник Сашко. Його авторству належать титульний заголовок журналу, більшість
обкладинок, політичні карикатури, дружні шаржі. З художніх полотен у 1925 році
він написав великі портрети всеукраїнського старости Г. І. Петровського
і вже смертельно хворого В. М. Блакитного. Але вже тоді намічався
шлях, який привів Довженка до всесвітньої слави. У вільні від журнальної роботи
години він забивався у найвіддаленішу кімнату і займався писанням сценарію.
Написані уривки він охоче зачитував у тісному колі редакційних товаришів і,
окрилений їхніми похвальними оцінками, ще з більшим завзяттям віддавався
кіносценарній творчості. Він був на порозі великого покликання» [4, с.84].
***
«Професійно працювати художником-ілюстратором Довженку
довелося в Харкові з серпня 1923 р. до червня 1926 р. Переважну
більшість його малюнків можна віднести до жанру політичної сатири, а решту
становили дружні шаржі на колег і друзів. До письменницької когорти, з якими
був добре знайомий Довженко, належали М. Бажан, С. Пилипенко, О. Копиленко,
П. Панч, Ю. Яновський, М. Хвильовий та інші. “У цей харківський
період я познайомився з харківським українським літературним світом, – згадував
Довженко в “Автобіографії”, – який групувався тоді навколо редакцій газет “Вісті”
і “Селянська правда”, вірніше навколо Блакитного і Пилипенка. Це були “Гарт” і “Плуг”.
Членом “Гарту” я був і сам як книжковий ілюстратор, пізніше з “Гарту”
виділилося всім відоме “Вапліте”, в якому я також перебував, хоч потім і вийшов”.
Всі вони добре знали один одного, жили поряд, дискутували на творчих вечорах,
відвідували різні виставки. У подружжя Довженків часто гостювали М. Бажан,
Ю. Яновський, М. Йогансен, С. Мельник. Маленька кімнатка, де
мешкали Довженки, була затишною: дерев’яний стіл, дві тахти з українськими
килимами долі, репродукція пейзажу Сезанна, мольберт, фарби, пензлі, книги.
Такою запам’ятав “хату-майстерню” художника його друг М. Бажан… Ілюстрування
газет і книжок було джерелом матеріального достатку Довженка, але не
задовольняло його художнього покликання. “Я не знав, куди подітися, – згадував
Олександр Петрович, – але відчував, що так далі жити не можна.” Він шукав нових
виразних форм та засобів художньо-мистецького осмислення життя» [5, с. 64–70].
***
«В
бывшем купеческом особняке поселились голодные, молодые и веселые писатели и
журналисты. Им купеческая роскошь была ни к чему, поэтому залы, будуары и
гостиные перекроили в стиле общежития. Жили писатели коммуной, кормясь и
одеваясь из общего котла, а заодно подкармливая гостей, людей весьма именитых.
М. Бажан, О. Вишня, Ю. Яновский гостили здесь у своего приятеля
– художника-карикатуриста Александра Довженко.
Довженко повезло больше других – он занимал угловую комнату с двумя окнами,
тремя настоящими стенами и великолепным потолком. Сашко, как называли будущую
знаменитость, мечтал стать художником, пока очередной гость, скульптор И. Кавалеридзе,
не разнес в пух и прах его картину и не посоветовал попробовать себя в кино. Однажды
в коридоре киноуправления Довженко познакомился с приехавшим в Харьков В. Маяковским
и привел его на ночлег в свою “келью”. Они всю ночь проспорили о будущем
карикатуры, плаката и кино. Довженко съехал из уютной комнатушки в 1926 году» [6].
***
«В
1923 – 1926 гг. А. П. Довженко жил на улице Пушкинской, 62.
Сейчас в этом здании находится областной центр культуры и искусства. Историк А. Парамонов
подарил центру фотокопию списка жильцов дома. В этом списке есть и А. Довженко,
который проживал в маленькой комнате – площадью всего 5,25 квадратных саженей
(немногим более 10 квадратных метров). О жизни Довженко в этом доме сохранились
любопытные подробности. “Здесь каждое утро он делал зарядку, – рассказывает
филолог М. Красиков. – Зарядка была необычной. Александр Петрович
складывал свои вещи в чемодан (они помещались туда все) и выжимал, как гирю,
приговаривая: “Какое счастье быть обладателем только одного чемодана! Ты ничем
не связан и можешь в любую минуту
уехать куда угодно.” Однажды он просидел всю ночь в
раздумьях, сложил вещи в тот самый чемодан и уехал в Одессу, где его ждал друг
Юрий Яновский, который уехал из Харькова раньше и уже работал на Одесской
киностудии. Харьков сыграл в жизни Довженко огромную роль. В доме на Пушкинской
он пересмотрел свою жизнь. В харьковский период Довженко еще не заявил о себе
как литератор и режиссер. Город знал его не по фамилии, а по имени Сашко – так
он подписывал иллюстрации и карикатуры, которые печатались в газетах и
журналах. В Харькове он написал сценарий к фильму “Вася-реформатор”, а первый
серьезный успех пришел к Довженко в 1929 году после выхода на экраны фильма “Звенигора”,
сценарий которого был также готов еще в Харькове» [3].
Джерела
1. Андрусенко, В. П. Довженко Олександр Петрович //
Літературна Харківщина : довідник / за ред. М. Ф. Гетьманця.
– Харків, 2007. – С. 102–103.
2. Довженко Олександр Петрович // Мистецтво України :
біогр. довід. / за ред. А. В. Кудрицького. – Київ, 1997. – С. 213–214.
3. Ковальская, Е. Первый фильм Александра Довженко
родился в Харькове // Вечерний Харьков. – 2015. – 18 апр. : фот.
4. Корж, О. Еллан-Блакитний, Семенко, Сосюра, Хвильовий
та інші : спогади // Прапор. – 1989. – №1. – С. 54–88.
5. Марочко, В. І. Зачарований Десною : іст.
портр. О. Довженка. – Київ : Києво-Могилянська академія, 2006. – 285 с. :
фот.
6. Можейко, И. История одного дома // Вечерний
Харьков. – 2005. – 15 марта. – С. 6 : фот.
Про колишній купецький особняк (вул.
Пушкінська, 62), де в 1920-і роки був гуртожиток письменників, а нині
розташований Будинок народної творчості.
7. Нестерук, В. Александр Петрович Довженко // 100
знаменитых харьковчан / И. Ю. Можейко, К. Э. Кеворкян,
В. К. Нестерук и др. – Харьков, 2004. – С. 86–88 : фот.
8. Олександр Довженко: маловідомі сторінки / упоряд.
та передм. В. Н. Миславського. – Харків : Дім Реклами, 2015. –
280 с.
Комментариев нет:
Отправить комментарий