Червона Я. М.

                 Меморіальну дошку на честь Я. М. Червоної встановлено 13 жовтня 2020 року на фасаді комунального закладу «Харківський ліцей № 131 Харківської міської ради» за адресою вулиця Чичибабіна,11.

«У цій школі навчалася з 1986 по 1996 рік Бобкова (Червона) Яна Михайлівна. 16.04.1979–02.04.2019. Старший солдат 46-го окремого штурмового батальйону «ДонбасУкраїна». Загинула, захищаючи суверенітет та територіальну цілісність України в с. Новозванівка Луганської обл. Нагороджена Орденом Богдана Хмельницького ІІІ ступеня (посмертно)».

Меморіальна дошка, присвячена пам’яті Яни Червоної [Електронний ресурс] // Нові пам’ятники історії та культури Харківської області : (огляд. довідка за матеріалами період. вид. за 2020 р. та інтернет-ресурсів) / Харків. обл. універс. наук. б-ка ; матеріал підгот. Казанцева Н. Ю. ― Текст. та граф. дані. ― Харків, 2021. ― Вип. 28. ― URL: https://library.kharkov.ua/libdruk/LibKh-00000000332.pdf, вільний (дата звернення: 31.03.2024). ― Назва з екрана.

Про встановлення меморіальної дошки на честь Я. М. Червоної.

 Харків’яни ― герої російсько-української війни

Я. М. Червона

Червона Яна Михайлівна (16.04.1979–02.04.2019), українська громадська та військова діячка, волонтерка, кулеметниця 46-го окремого батальйону спеціального призначення «Донбас–Україна».

Мешкала у Харкові. Під час Євромайдану з осені 2013-го підтримувала активістів, була в міській самообороні. Від початку російської агресії допомагала українським військовикам, організовувала збір необхідних речей та обладнання.

У 2016 році підписала контракт з 54-ю окремою механізованою бригадою, яка на той час тримала оборону на Світлодарській дузі. Згодом перейшла служити у 46-й окремий батальйон спеціального призначення «Донбас–Україна», де несла службу до останніх днів життя.

Загинула в районі населених пунктів Новозванівка ― Попасна в результаті мінометного та артилерійського обстрілу гаубицями 152-мм калібру позицій підрозділу від прямого влучання снаряду в бліндаж. У Яни Червоної залишилися син і донька (10 і 8 років). Похована на Алеї слави на Харківському міському кладовищі № 18 [4].

***

«Спершу, коли війна тільки почалася, у 2014-му, я стала волонтером, збирала необхідне і везла на передову своїм підопічним ― батальйону «Айдар». У мене не було якоїсь однієї причини піти в армію. В якийсь момент волонтерство стало мені нецікаве, бо останні два з половиною роки життя були досить одноманітними. Якось ми в черговий раз приїхали в «Айдар», розносимо по бліндажах замовлення, а один з бійців каже: «Вам, волонтерам, добре: ви приїхали, добу побули, відпочили й поїхали. А ми тут день при дні, і нам важко». І мені захотілося дізнатися, наскільки це важко ― зовсім нестерпно, чи таки мені під силу.

Спершу я, звісно, дуже хотіла потрапити у свій рідний «Айдар». Але ті посади, які мені там запропонували, мене не зацікавили, бо були надто «жіночі». Може, вони так хотіли мене вберегти, і це був прояв турботи, може, просто не бачили мене бійцем, не знаю… Моя подруга в той час пішла служити в 54-ту бригаду, і я попросила її взяти мене. У цьому підрозділі в мене була можливість вибрати посаду і справу, якої я хотіла б навчитися. Так я опинилась у 1-му батальйоні 54-ї окремої механізованої бригади. Потім так склалося, що ми разом із побратимами перейшли в батальйон «Донбас».

<> Моя служба почалася на Світлодарській дузі. Я потрапила туди у вересні 2016 року. Мене багато що пов’язує з цими місцями. Там я знайшла друзів, побратимів, здобула свій перший військовий досвід, навчилася того, що вмію. Тут я зустріла людей, з якими навряд чи перетнулася в мирному житті. Попри те, що це вже була окопна війна, нас постійно обстрілювали всім, чим тільки можна: з кулеметів, мінометів, постійно працювала артилерія. Але в мене так склалося, що я бачила більше обстрілів, коли ще була волонтером. І хоча зараз їх інтенсивність не така, як на початку війни, але менш небезпечними від того вони не стали.

Разом зі світлими спогадами зі Світлодарки багато і дуже болісних. Там я знайшла друзів і там їх втратила. Найстрашнішим для мене був грудень 2016 року. Був тиждень, коли я дивилася в дзеркало і сама себе не впізнавала ― за кілька днів постаріла на кілька років. В один день загинули відразу п’ятеро моїх побратимів» [5, с. 222, 223].

***

З інтерв’ю з Яною Червоною

«…Мені інколи здається, що я й сама проти жінок на війні. Забороняти жінкам нічого не можна. Звісно, не жіноча це справа… Але й не чоловіча теж. Не людська…

Війна це щось таке брудне. Погане. Просто у нас вибору немає.

Тобто, не було в тебе моментів, коли тобі подобалося те, що ти робиш? Що це твоє?

― Ні. Але я ніколи й не шкодувала про те, що пішла в армію. Це роки, які навчили мене багато чого. Для когось, знаєш, школа у житті надзвичайно важлива, для когось одруження, для когось кар’єра… А для мене ― війна.

Що було найважче? Коли хотілося покинути все й поїхати додому?

― Було, що в мене чоловік почав пити і я стала хвилюватися за дітей. Вони ж весь час з ним проводять. Тільки інколи, коли він на роботі, їх забирає бабуся. Мені дзвонив син і казав: «Мамо, ну що ж ти нас залишила…». Ось тоді подумувала повернутися додому.

… І коли на Світлодарській дузі все це сталося (про бої у грудні 2016-го, внаслідок яких 54-та ОМБр зазнала значних втрат. ― Ред.), я три дні була в якійсь прострації… Мов у напівсні. Робила все машинально. Не пам’ятаю, як ходила на пост, не пам’ятаю, як засинала.

Моє ліжко у бліндажі було біля ліжка Сім’янина. І щоразу, коли я лягала, розуміла, що плачу. Це було дуже важко… Не те, щоб мені хотілося в цей час все покинути. Але тоді я була слабкою. Це не характерно для мене» [1].

***

7 квітня 2019 року Указом Президента України Яна Червона (позивний ― Відьма) нагороджена орденом Богдана Хмельницького ІІІ ступеня [4].

Джерела

 

1. Бурлакова В. Кулеметниця Яна Червона: «До підписання контракту мене підштовхнув один айдарівець…» [Електронний ресурс] / Валерія Бурлакова // Цензор.НЕТ. ― Текст. та граф. дані. ― 2018. 26 верес. ― URL: https://bitly.ws/3h8WU, вільний (дата звернення: 31.03.2024). ― Назва з екрана.

2. Горбунов Д. У Харкові відкрили меморіальну дошку народному Герою України Яні Червоній [Електронний ресурс] / Дмитро Горбунов // АрміяInform. ― Текст. та граф. дані. ― 2020. ― 13 жовт. ― URL: https://armyinform.com.ua/2020/10/13/u-harkovi-vidkryly-memorialnu-doshku-narodnomu-geroyu-ukrayiny-yani-chervonij/, вільний (дата звернення: 31.03.2024). ― Назва з екрана.

3. Гусев П. В Харькове установят мемориальную доску Яне Червоной / Павел Гусев // Вечерний Харьков. ― 2020. ― 21 февр. ― С. 5: фот.

4. Меморіальна дошка, присвячена пам’яті Яни Червоної [Електронний ресурс] // Нові пам’ятники історії та культури Харківської області : (огляд. довідка за матеріалами період. вид. за 2020 р. та інтернет- ресурсів) / Харків. обл. універс. наук. б-ка ; матеріал підгот. Казанцева Н. Ю. ― Текст. та граф. дані. ― Харків, 2021. ― Вип. 28. ― URL: https://library.kharkov.ua/libdruk/LibKh-00000000332.pdf, вільний (дата звернення: 31.03.2024). ― Назва з екрана.

5. Подобна Є. Яна Червона [Електронний ресурс] // Дівчата зрізають коси : [кн. спогадів] / Євгенія Подобна. ― Текст. та граф. дані. ― Київ, 2018. ― С. 222–231. ― URL: https://shron1.chtyvo.org.ua/Podobna_Yevheniia/Divchata_zrizaiut_kosy.pdf, вільний (дата звернення: 31.03.2024). ― Назва з екрана.

6. Скрипнік О. Путь от домохозяйки до пулеметчицы: история добровольца из Харькова Яны Червоной (фото) [Електронний ресурс] / Олег Скрипнік // 057.ua. ― Текст. та граф. дані. ― 2018. ― 22 січ. ― URL: https://www.057.ua/news/1929470/put-ot-domohozajki-do-pulemetcicy-istoria-dobrovolca-iz-harkova-any-cervonoj-foto, вільний (дата звернення: 31.03.2024). ― Назва з екрана.

7. Червона Яна Михайлівна [Електронний ресурс] // Вікіпедія : вільна енциклопедія. ― Текст. та граф. дані. ― URL: https://bitly.ws/3h8U8, вільний (дата звернення: 31.03.2024). ― Назва з екрана.

8. Яна Червона ― історія загиблої волонтерки та кулеметниці [Електронний ресурс] // BBC. News Україна. ― Текст. та граф. дані. ― 2019. ― 3 квіт. ― URL: https://www.bbc.com/ukrainian/features-47799248, вільний (дата звернення: 31.03.2024). ― Назва з екрана.

Комментариев нет:

Отправить комментарий