Дошку на честь А. М. Підгорного
відкрито 23 жовтня 2009 року на будівлі фізичного корпусу Національного
технічного університету «Харківський політехнічний інститут» за адресою вулиця Фрунзе (нині
Кирпичова), 2. Автор дошки — скульптор С. Гурбанов.
«Тут у 1950–1971 рр. вчився та працював видатний
вчений-механік, академік НАН України, засновник та перший директор
Інституту проблем машинобудування, доктор технічних наук, професор Анатолій Миколайович
Підгорний».
Підгорному Анатолію Миколайовичу: [мемор. дошка] //
Скрижалі історії Харкова. ― Харків, 2020. ― Т. 3. ― С. 276–277 : фот.
З історії
харківського машинобудування
А. М. Підгорний
Підгорний Анатолій Миколайович (5.04.1932–24.01.1996) ― учений
у галузі енергетичного машинобудування. Народився в м. Андрушівка Житомирської
області. Закінчив Харківський політехнічний інститут (нині НТУ «ХПІ») (1956),
викладав у ньому (1962–1971). Доктор технічних наук (1971), професор (1973).
Очолював харківський філіал Інституту технічної теплофізики АН УРСР (з 1971).
Засновник і перший директор Інституту проблем машинобудування АН УРСР (ІПМаш АН
УРСР) (1972–1996, нині Інститут енергетичних машин і систем ім.
А. М. Підгорного НАН України). Один із засновників Інженерної академії СРСР (1990),
засновник і перший президент Інженерної академії України (з 1991). Автор понад
300 наукових праць і статей. Академік Національної академії наук України (з
1995). Лауреат Державної премії УРСР (1984). Заслужений діяч науки і техніки
України (1992). Помер у Києві [1, 6, 7].
***
«Анатолій Підгорний навчався на інженерно-фізичному
факультеті Харківського політехнічного інституту та одержав диплом
інженера-механіка за фахом “динаміка і міцність машин, приладів і апаратури”.
Серед його вчителів були відомі вчені: академіки Н. І. Ахієзер, А. П. Філіппов,
професори І. М. Бабаков, А. В. Дабагян, А. В. Бурлаков.
Починав свій трудовий і творчий шлях Підгорний інженером
у Центральному дослідно-конструкторському бюро (ЦДКБ) Харківського турбінного
заводу (1956–1958). Саме ці роки на флагмані вітчизняного турбобудування
збагатили його досвідом конструкторської роботи і прищепили повагу до
інженерної праці. У 1959 році Підгорний повернувся до ХПІ і навчався в
аспірантурі за фахом “динаміка і міцність машин” під науковим керівництвом А. П.
Філіппова. Після закінчення аспірантури з 1962 до 1971 р. викладав на кафедрі
динаміки і міцності машин (ДММ) інженерно-фізичного факультету ХПІ. У цей час у
проблемній лабораторії кафедри він очолив роботи зі створення першої в Україні
унікальної розгінної установки ВРД-500 для дослідження несучої здатності
моделей дисків і роторів турбомашин в умовах високих температур і великих
оборотів, виявивши при цьому неабиякі організаторські здібності.
У 1964 році Підгорний захистив кандидатську дисертацію. 1967 року за
участю Анатолія Миколайовича на вечірньому відділенні ХПІ вперше відкрили
фаховий напрям — “динаміка і міцність машин”, з якого протягом десяти років
поспіль провадилась підготовка інженерних кадрів. З цього часу доцент Підгорний
призначений заступником декана інженерно-фізичного факультету ХПІ (вечірнього
відділення), де він надавав багато уваги організації навчання та викладав
фундаментальні спеціальні дисципліни: теорію пружності, конструкційну міцність.
Для вечірнього відділення він створив оригінальні навчальні плани та програми,
що сприяли якісній підготовці студентів-вечірників як фахівців для подальшої
практичної та науково-дослідної роботи. Він також викладав конструкційну міцність
на денному відділенні та проводив аудиторні наукові семінари зі студентами,
надаючи при цьому багато уваги сучасним напрямам розвитку науки.
Серед випускників факультету є відомі науковці —
кандидати та доктори наук, викладачі — доценти та професори, інженери,
керівники підприємств та відділів академічних інститутів. Усі вони вважають Анатолія
Миколайовича своїм Учителем.
Протягом викладацької діяльності Підгорний зібрав
унікальну колекцію наочних зразків зруйнованих деталей турбомашин —
дисків, лопаток, роторів. За його сприяння з 1969 року на кафедрі ДММ було
введено практичні заняття з теорії пружності і теорії коливань, для чого
Анатолій Миколайович запросив на викладацьку роботу інженерів ЦДКБ, які мали
значний практичний досвід у галузі турбобудування. Багато
випускників інженерно-фізичного факультету, які пройшли разом з Анатолієм
Миколайовичем “свої університети” в ХПІ, співпрацюють з ним і підтримують його
починання в новоствореному Інституті проблем машинобудування АН УРСР,
науковий колектив якого він очолював до початку 1996 року.
Незважаючи на колосальну завантаженість
науково-організаційними питаннями, що постали перед Підгорним як директором
інституту, він не полишає викладацьку та організаційну діяльність у ХПІ. За активної
участі Анатолія Миколайовича в нових навчальних планах кафедри ДММ
інженерно-фізичного факультету були введені нові фундаментальні інженерні
дисципліни: прикладна теорія пружності, прикладна теорія коливань, математичні
основи теорії надійності.
У 1976 році за ініціативою професора Підгорного введено
нове починання: в Інституті проблем машинобудування вперше створено філію кафедри
ДММ ХПІ і до викладацького процесу залучено науковців академічного інституту. Успішний
розвиток академічної науки Анатолій Миколайович насамперед бачив у тісному
взаємозбагачувальному союзі з Вищою школою. Прогресивною на той час формою
організації взаємодії науки і виробництва, спрямованою на ефективність
наукового пошуку і якомога швидшого впровадження розробок, є створене в 1977 році
за ініціативою Підгорного навчально-науково-виробниче об’єднання (ННВО) «Харківський
політехнічний інститут — ІПМаш АН УРСР — Харківський турбінний завод». Творча
співпраця академічного НДІ, вишу і промислового підприємства в рамках цього об’єднання
забезпечувала безперервний зв’язок усіх ланок структури: підготовка
висококваліфікованих кадрів для потреб турбобудування й енергетики —
фундаментальний науковий пошук — цілеспрямоване прикладне дослідження —
проєктно-конструкторські та технологічні розробки — виробництво, що
прискорювало темпи науково-технічного прогресу.
А. М. Підгорний збагатив науку визначними працями в
галузі традиційної і водневої енергетики, а також у багатьох суміжних галузях
машинобудування. Він опублікував понад 300 наукових праць, серед яких 10
монографій. Важка хвороба передчасно вирвала Анатолія Миколайовича з життя, він
не встиг завершити задумане. У спадщину від Підгорного залишилися його праці, але
головна спадщина — це створений ним Інститут проблем машинобудування НАН України, що
носить тепер його ім’я» [3].
Джерела
1. Боголюбов О. М. Підгорний Анатолій Миколайович //
Енциклопедія Сучасної України. ― Електрон. текстові дані. ― Київ, 2025. ― URL: https://esu.com.ua/article-887865
, вільний (дата звернення: 9.06.2025). ― Назва з екрана.
2. Мацевитий, Ю. Яскраве служіння науці // Вісник
НАН України. ― 2002. ― № 8. ― С. 52–57.
3. Мацевитий Ю. Академік Анатолій Підгорний / Юрій
Мацевитий, Олег Морачковський // Світогляд. ― 2008. ― № 5. ― С.
51–54 : фот.
4. Підгорний А. М. «Прагну бути самим собою» :
інтерв’ю з директором Ін-ту проблем машинобудування А. М. Підгорним /
записав Л. Логвиненко // Вечірній Харків. ― 1989. ― 11 серп.
― С. 1–2 : фот.
5. Підгорний Анатолій Миколайович (1932–1996) // Навіки в
пам’яті (меморіальні дошки НТУ «ХПІ») : довідник / Л. Л. Товажнянський, В. І. Ніколаєнко,
Ю. Д. Сакара. ― Харків, 2014. ― С. 56–57 : фот.
6. Підгорному Анатолію Миколайовичу: [мемор. дошка] //
Скрижалі історії Харкова. ― Харків, 2020. ― Т. 3. ― С. 276–277 : фот.
7. Посохов С. Підгорний Анатолій Миколайович //
Харківщина : енциклопед. слов. / редкол.: С. І. Посохов та ін. ―
Харків, 2014. ― С. 280 : фот.
Немає коментарів:
Дописати коментар