Дошку
на честь С. В.Пилипенка встановлено у 1998 році за адресою площа
Рози Люксембург, 4 (з 2013 року – Павловська площа,
4). Скульптор Міртала Пилипенко.
«1891–1934.
Тут у Селянському будинку у 20-х роках мешкав видатний український письменник
Сергій Пилипенко, керівник спілки селянських письменників "Плуг".
Батькові. Хай проб'ється голос мій крізь час, землю і море – я тобі свою
пам'ять несу і любов, і тугу, і горе. Міртала».
Кардиналовська,
Р. «Хай проб'ється голос мій...» // Літ. Україна.
– 1998. – 3 верес.
Тарасова,
Л. Возвращение // Слобода. – 2001. – 24
июля. : фот.
Статті
про відкриття меморіальної дошки на честь письменника Сергія Пилипенка
(Павловська площа, 4). Дошку створено за проектом дочки письменника
– Міртали Пилипенко.
З історії літературного життя Харкова 1920-х років: С. В.
Пилипенко
«Пилипенко Сергій Володимирович
(псевдоніми –
Сергій Сліпий, Плугар, Книгочій; 22.07.1891 – ?.04.1934) : письменник, прозаїк. Народився в
Києві. Навчався на філологічному факультеті Київського університету, але був
виключений і висланий з Києва за антиурядову діяльність. Проводив революційну
роботу на фронтах Першої світової війни. Учасник громадянської війни. Працював у
газетах "Більшовик", "Вісті", "Комуніст",
"Селянська правда". Був у Червоній Армії. Потім обіймав керівні
посади у видавництвах "Книгоспілка", ДВУ. Був головою літорганізації
"Плуг". У листопаді 1933 р. заарештований, звинувачений у
принадлежності до "української контрреволюційної організації" і
засуджений до страти. У 1957 р. реабілітований посмертно. Вдова письменника
Тетяна Кардиналовська залишила мемуари "Невідступне минуле"» [5].
***
«Примечательно также здание № 4 [на
площади Розы Люксембург], построенное в 10-х
годах ХХ века по проекту архитектора Б. Ф. Корнеенко в форме украинского модерна
по заказу земства и называвшееся "Крестьянским домом". Оно служило
Домом приезжих, имело столовую, помещения для занятий и других надобностей. В
настоящее время в доме помещается Бюро технической инвентаризации. На фасаде
его утрачена при ремонтах часть, украшавших его прежде декоративных деталей, но
сохранился на щипце помещенный в нише бюст Т. Г. Шевченко, напоминающий о
происхождении здания» [6, с. 106].
***
Весь Харьков на 1925 г. : справ. кн. – Харьков :
Коммунист, 1925. – Стб. 172 (3-я паг.) – Із змісту: Пилипенко Серг. Вл., ред. газ. "Селян. Правда", пл. Р.
Люксембург, 19, Селян. Будынок, комн. 33.
***
Зі споминів письменника Петра Панча
«Коли Сергій Пилипенко очолював Спілку селянських
письменників "Плуг", "папаша" стало другим його ім’ям.
"Плуг" був першою громадською організацією на культурному фронті
Радянської України. <…> Метою "Плуга" було об’єднання
розпорошених доти селянських письменників, які, ґрунтуючись на ідеї тісного
союзу революційного селянства з пролетаріатом, ішли до нової, соціалістичної
культури. <…> До "Плуга" потяглися не одиниці і не десятки, а
сотні селюків, розкутих революцією. "Плуг" почав швидко рости.
Далі все залежало від практики письменницької організації
і таланту організатора. <…> Сергій Пилипенко виявився талановитим
масовиком.
В Харкові, де тоді була столиця України, в Селянському
будинку серед справжніх плугів і борін почали відбуватися щопонеділка регулярні
плужанські вечори, доти не знані. На цих вечорах можна було послухати автора
поеми "Червона зима" Володимира Сосюру, із уст самого Андрія Головка
– його оповідання "Червона хустина", почути невгомонного автора
"Буйного хмелю" Олександра Копиленка, нові вірші Андрія Паніва,
Наталі Забіли, посперечатися з Іваном Сенченком про його "Червоноградські
портрети", а з Григорієм Колядою – про його поему, в якій "Індустрія
халявами зорить…". <…> Крім плужна, на зібраннях часто виступали в
обговоренні прочитаного, а більше в дискусіях про шляхи розвитку української
літератури Василь Блакитний, Валер’ян Поліщук, Майк Йогансен, Остап Вишня,
Гордій Коцюба, Олександр Слісаренко, Олесь Досвітний, <…>, а часто-густо
були присутні – Павло Тичина, Володимир Гжицький, Гнат Хоткевич.
Отже, посперечатися було про що, особливо знаючи, що в
суперечках народжується істина. Цією істиною були шляхи, якими мусить крокувати
нова література, нове мистецтво. Цих шляхів шукали поодинці і купно, а
найзавзятіші "новатори" кричали навіть: "Геть Пушкіна! Геть
Шевченка!" Це імпонувало студентській молоді, яка заповнювала зали, бо й
себе вона вважала невід’ємною часткою нового процесу.
Сергій Пилипенко все терпляче слухав, крутив вуса і
тільки посміхався: "Молоде вино завжди бродить бурхливо!"
<…> Сергій Пилипенко по-батьківські відстоював
очолювану ним Спілку селянських письменників, долаючи при цьому опір
"революційних". Був він людиною освіченою, з великим досвідом
журналіста, бойового командира і цим помітно відрізнявся серед членів
"Плуга", прибулих переважно з периферії, проте у взаєминах з ними
поводився завжди просто, товарисько і чуло. Допомагав багатьом і матеріально.
Часто можна було почути: "Папашо, один карбованець і цигарку!" І це
стало вже летючою фразою серед плужан» [4].
***
«Влучно, із щирим захопленням схарактеризував
організаторський хист С. Пилипенка у своїх спогадах В. Сосюра:
"Пам’ятаю літературні вечори в Селянському будинку в Харкові. Як пахли
вони юністю і весною… І всі вони пов’язані для мене з образом чорноусого, з
мармуровим обличчям високого і стрункого красеня Сергія Пилипенка… Він наче
зійшов з українських фресок, син великої України, який віддав своє життя зорям
прийдешнього… Такої могутньої популярності серед літературної молоді України не
мав ніхто і ніколи з організаторів літературного процесу".
Саме на фасаді колишнього "Селянського будинку",
де збиралися плужани, творча громадськість міста при підтримці державної
адміністрації вирішила встановити меморіальну дошку "лицареві доби"
українського відродження. <…> Перед глядачами повстав карбований профіль Сергія Пилипенка, який створила
молодша дочка письменника, відомий скульптор і поет Міртала Сергіївна. Портрет
ніби складено с численних уламків, на які жорстокий молох радянського
тоталітаризму розбив життя цієї прекрасної людини. Завершують унікальної дошки
рядки з вірша, присвяченого поетесою батькові:
"Хай
проб’ється голос мій
Крізь
час, землю й море,
Я
тобі свою пам’ять несу
І
любов, і тугу, і горе…" [3].
Джерела
1. Єлісеєва,
Т. Український літератор [С. В. Пилипенко] на тлі радянської доби //
Реабілітовані історією. Харківська область / обл. редкол.: І. О. Терехов (голова)
[та ін.]. – Київ : Харків, 2008. – Кн.
1, ч. 2. – С. 111–119 :
іл. – Бібліогр. в підрядк. прим.
2. Діброва,
В. Скульптура // Чайні замальовки : оповідання. – Київ, 2012. – С. 16‑18.
Про долю родини письменника Сергія Пилипенка.
3. Кардиналовська, Р. «Хай
проб'ється голос мій...» // Літературна
Україна. – 1998. – 3 верес.
4. Панч, П. Біля колиски «Плуга» // Про Сергія
Пилипенка : спогади сучасників. – Київ, 1992. – С. 16–21.
5. Пилипенко Сергій Володимирович // Письменники Радянської України.
1917‑1987. – Київ, 1988. – С. 473 : портр.
6. Харьков
вчера, сегодня, завтра / Ю. М. Шкодовский и
др. – Харьков : Фолио, 2002. – С. 106.
Комментариев нет:
Отправить комментарий